Thursday, November 10, 2011

Kari Kepala Ikan & Peria goreng

Aku ni klu En Sufian xgi outstation asyik duk melekat kat umah jek aku memang rajin masak. Juadah ari ni ialah Kari Kepala Ikan.. teringin nak makan, ina lah ari tu asyik duk crite hubby nyer gi makan kari kepala ikan kat Kg. Atap. aku langsung jek tringin lak nak makan!


huuuhhh Sedap sehingga menjilat jari!

Bahan-Bahan

1 kg kepala ikan tp aku campur sket dgn isi sket50 gm bawang merah
30 gm halia (dikisar)
30 gm bawang putih (dikisar)
50 gm cili kering (dikisar)
50 gm ketumbar
40 gm serbuk jintan putih (aku letak sket halba)
10 gm serbuk lada putih
40 gm serbuk kunyit
1 liter santan kelapa
20 gm garam
10 biji kacang bendi
6 biji terung
Cara memasak:
  1. Tumiskan bawang, halia dan cili kering. Masukkan pula rempah yang telah dicampurkan dengan sedikit air asam jawa.
  2. Kacau sehingga terbit minyak. Selepas itu masukkan santan, kacau hingga sebati.
  3. Masukkan pula terung dan bendi, tunggu hingga separuh masak.
  4. Setelah hampir masak, masukkan pula garam dan serbuk perasa secukup rasa.


Justify FullPeria goreng + telur feberet aku ni!


Peria goreng telur, my feberet. Kat umah ni, cuma aku jek yang suka peria ni, En sufian makan sikit2 jek! Aku rase dia xsuke peria tp oleh kerana anak tekak aku nak makan aku masak gak! Klu nak masak peria ni aku rendam dulu dgn air garam selama sejam supaya air n getahnyer yg pahit tu keluar pastu baru cuci bersih2 n boleh le dimasak.

Bahan-bahan


1 biji peria di buang biji dan di hiris2
2 sudu makan cili kisar
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
2 biji telur
sedikit sos tiram
sedikit garam
sedikit kicap manis
Cara penyediaan
1. Perap peria dengan garam hingga keluar airnya. Cuci bersih2 peria tadi hingga hilang masinnya.
2. Tumis bawang, bawang putih, dan cili kisar.
3. Masukkan peria tadi bersama sos tiram dan kicap manis.
4. Tolak ketepi peria tadi pecahkan telur dan kacau2kan hingga rata.
5. Bila peria layu sesuaikan rasanya bolehlah diangkat dan dihidangkan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...