Wednesday, November 9, 2011

Raya Haji + BBQ @ Kampung N9

Hari Raya Haji tahun ni jatuh pada 6 Nov 2011 hari Ahad dan turn utk raye haji ialah kat Bt. kikir, kuala pilah, N9. Ari sabtu 5hb tu pun aku bersiap2 r nak blik kg. aku balik agak lewat coz kene repair aircond kete dlu. En sufian asyik outstation jek! ari jumaat mlm br balik, cian kat aku 2 hari guna kete xde aircond. sesampai jek kat kampung lemang n rendang smua dah siap... cuma tinggal nak wat BBQ jek...

Yumy.....yumy.... yummmmyyyyy............

kate kak ina ayam ni di perap sejak kul 3 lagi... satu periuk besar byk kan!
memang lah byk coz nak makan 5 family...

Ni lah dia wajah Ceria En. Sufian dpt balik kampung...
Tgk tangan dia! ape yg best sangat tu xtahu lah.. best nak bakar Ayam kot!

Tgh duk relaks2.,, sementara tunggu bara api merebak.. ape lg tmn berasap lah...

Ni pulok geng bersantai sementara tgu api bara merebak gak! cantik kan view suasana kampung ni. kat blakang sane tu ialah kawasan sawah padi... huhh sejuk mata memandang...

barisan-2 pembakar Ayam n daging sedang bertungkus-lumus

yeaahhhh.... kipas kak ngah jangan x kipas api tu nti menyala hangus ayam pulok!
pakai tudung priuk pun jadilah dah xjpe kipas... semangat bakar ayam namenyer tu!

aku pulak bertungkus lumus amik gambo... boleh!.... wakakakakwakakkakwakakka............

En. sufian ni aku suruh dia senyum cantik-2 ...
dia senyum kambing lak... dah lah tu mata x tgk camera lak!


my lovely daughter, balqis.... byk tul kenangan dia balik kampung kali ni. keesokanyer pulak tgh qis duk main menyanyi lah konon dgn sepupu-2nyer dah jatuh tangga lak... berdarah pekat mulut... bengkak bibir,, kecian qis... tu lah ape kes nak bejoget kat tangga! terketar-2 tangan aku nak lap darah pekat kat mulut qis... sok nyer pulak aku n en. sufian baru jek nak makan tghari tetiba pulak dgr suara qis menjerit dgn sekuat hatinyer. mama.......... mama.......... ma......ma.......... adus ape pulak kali ni... ape lagi kene dgn budak balqis, aku dah mula menggigil dlm kepale otak xde lain dah tebayang qis tergolek ke jatuh basikal ke, aku blari half way jek pastu aku suruh en. sufian gi tgk... aku xsanggup nak tgk ape dah jadi! aduhai... rupe-2 nye kepala qis tersepit antara tiang kat depan tangga umah....

Yg petak bertanda merah tu ialah tempat kepala qis tersepit dia masukan kepala kat atas pastu dia kata dia duduk ke bawah nak amik batu kata nyer langsung kepala xleh kluar...
ye lah kepala nak kuar camne antara tiang kat bawang tu sempit... qis duk tarik2 jugak kepala sampai merah telinga.... adussssss kecian nyer anak aku ni,,, ye lah nak besar ni macam-2 lah nak jadi... klu teringat jek aku gelak-2 kelakar pun ade..... sepupu-2 pulak duk ejek menyakat kepala lekat kat tiang.. aku rase sampai ke besar diorang ingat sejarah ni....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...