Tuesday, August 9, 2011

Sahur.... Tomyam & lamb

Ari ni aku sahur makan beriye... aku bangun kul 4 pagi.... wat tomyam campur ni....



Resepi Tomyam Campur
100g isi ayam  ( di potong kecil )
10 ekor udang ( buang kulit dan kepala)
3 ekor sotong  ( potong bulat )
1 1/2 – 2 liter air stok ayam atau daging ( satu periuk sederhana )
1 batang carrot
3 batang serai
1 inci lengkuas ( dihiris)
10 biji cili padi ( di tumbuk )
1 biji tomato
2 labu bawang besar ( potong baji atau potong bulat )
2 sudu makan pes tomyam
1 kiub ayam/daging ( jika suka)
1 camca teh gula ( jika suka)
3-4 helai daun limau purut
3-4  sudu besar air limau nipis ( ikut banyak mana kuah  anda)
Cara Penyediaan
1. Didihkan air stock ayam/daging dalam periuk.
2. Masukkan isi ayam atau daging . Masak sehingga empuk.
3. Masukkan pes tomyam, udang, serai, lengkuas, daun limau purut, cili padi, carrot dan bawang merah.
4. Biar mendidih masukkan stok ikan, gula, garam, jus limau, tomato
5. Angkat dan hidangkan.

Aku ngan En. Sufian makan beriye di tambah lak lamb bakar... actualy aku dah perab malam td so pagi ni tunggu nak bakar je.Aku amik masa utk bakar kambing ni hanye dlm 15 minti jek, percaye x? bakar 15minit pastu... huhhh lembut gile daging. huhh berselera! gile best makan sahur..........

Bahan2
4 keping daging lamb
1biji bawang besar
2 biji bawang putih
1 inci halia
2 atau 3 sudu besar sos tiram
1 sudu besar lada hitam
1 sudu makan gula pasir
1 sudu besar herba campuran
1 sudu kecil garam
Sedikit air untuk mengisar kesemua bahan  diatas


** Kisar  semua bahan dan lumurkan pada daging lamb tadi….. perap semalaman dalam peti sejuk.

Klu korang nak tahu aku bakar lamb ni guna chefel flip n cook pan ni lah. aku beli kat cosway. senang keje aku nak goreng ikan or ayam hanye letak 1 sudu minyak jek... lagi satu xyah nak balik2 kan ikan or ayam cume pusing kan saje chefel ni.. mudah kan .. masakkan pun cepat masak..
ok,,, kat bawah ni ade info tentang chefel ni kot klu korang berminat kannn!!! sharing is caring.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...